varg #1

varg #2

varg #3

varg #4

varg #5

varg #6

På väg hem från Anlo. Hon hade varit med mig ut i skogen och fotograferat lite, så min 350D låg bredvid mig i sätet. Jag har döpt henne till Pam efter Beatles låt Polythene Pam eftersom hon är så plastig, men det hör inte hit. På vägen hem passerar jag ett stort kalhygge där maskinerna mejat ner skogen under våren, och knäpper några vidvinkelbilder genom rutan medan jag far förbi. Plötsligt hajar jag till. Där, i diket, hoppar det plötsligt upp en varg.

Han kikar upp på mig från diket, och jag fattar först nu att det inte är en hund. Det bor ingen här, och jag har aldrig sett en sån hund förut. Fånler lite. ”Jag har sett mitt livs första varg” hinner gå genom huvudet. Så inser jag att menvafan! Jagharjuenkameramedmig! Tvärnit, saxvändning, tillbaka. Ser honom skutta ute på hygget. Parkerar bilen och fotar lite genom rutan. Han stannar och kikar tillbaka. En lång stund står han där, och vi bara tittar på varandra.

Så får jag idén att jag borde kanske gå ut? Han verkar ju inte rädd precis, kanske kan jag komma lite närmare? Jag har bara kitobjektivet, 18-55an, med mig, så vill jag ha något användbart behöver jag komma närmare. Smyger mig ut, och han står kvar. Jag närmar mig sakta, sakta. Stiger lugnt upp på en stubbe och börjar fota. Vargen inser att jag inte har bråttom, så han lägger sig ner. Jag tar ett par steg till och stiger upp på en sten och börjar fyra av bilder på riktigt. Ett femtiotal bilder senare tycker han att vi umgåtts klart och skuttar iväg. Jag åker hem, fånleende hela vägen.